25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

ArmA 2

Kipróbáltuk a Bohemia Interactive játékának előzetes tesztverzióját.

Írta: Lacko 83 hozzászólás

A napokban futott be a seven m-től a várva várt ArmA 2 korai tesztverziója, így első kézből írhatunk most a benyomásainkról. Mivel egy előzetest már közöltünk a játékról, így az ott leírtakat nem részletezzük most, hanem igyekszünk ehelyett az új játék kipróbálásának élményéről írni. Fontos megemlíteni, hogy ez nem a végleges verzió, így a hibákba meg a grafika néhány bénaságába – lásd screenshotok – nem kell azonnal belekötni. A fejlesztők ígérete szerint ezek mind-mind sokkal jobbak lesznek a véglegesben.

Az ArmA 2-t elindítva egyből szembe tűnik a táj nagyszerű hangulata. Nekem nem volt sok bajom Sahrani sivatagos jellegével és az őslakosok latinságával sem, de azért a második rész kelet-európai tájai, színei, épületei csak közelebb állnak a magyar játékosokhoz. És bár az elnevezések és az őslakók nyelve szláv – ami nekem idegenebb, mint a latin –, azért így is akad hazai fülnek otthonos hangzású név, mint a Horváth, vagy az egyik kis falu: Puszta.

A táj jellegén és színén kívül rögtön feltűnik az is, hogy van élet az új helyszínen: nemcsak civileket találunk itt, de házi- és vadállatokat is. Ezek nagyot dobnak azokon a perceken, amikor éppen nem harcolunk, csak megyünk egyik helyről a másikra. De maguk a civilek is sokkal igényesebbek, mint az ArmA-ban. És a legfontosabb, hogy végre vannak nők is! Ez azért jó hír. Teljesen érthetetlen volt, hogy Sahrani szigetén egyáltalán nem éltek nők. És végre vége a szandálcsattogásnak! Aki játszott már az ArmA-ban civilek körül, az tudja, miről beszélek: minden ember ugyanolyan volt, legfeljebb a ruhájuk színében különböztek. Most sokkalta többféle civil van, de főleg nem divat a rövidnadrág strandpapuccsal.

A másik, ami még azonnal feltűnik, hogy ez a korai kiadás erősen instabil: ha járműbe ültem, az esetek több mint felében azonnal kidobott a desktopra a játék. Ellenben hatalmas pozitívumként ért, hogy teljesen jól – szaggatás és észrevehető LoD jelenség nélkül – futott a gépemen. Tehát az objektumok poligonszám-változása (a közeli tárgyak esetében) nem volt feltűnő. Bár az is igaz, hogy az OFP-ben és ArmA-ban az MI vitte el a proci felét, ami most még nem igazán remekel.

A városban tényleg jobban mozog az MI, mint korábban, de azért a végleges verzióban biztos több CPU-t eszik majd, hiszen most elég furcsán reagáltak. Először még örültem is, hogy nem lőnek a szemem közé két kilométerről, de aztán kiderült, hogy két méterről se. Voltak olyan MI ellenségek, akik mellett megálltam megnézni a térképemet, hogy merre tovább, és csak azon vettem észre, hogy ott vannak mellettem (a táj ugyanis nagyon jól rejti a terepmintás katonákat). De lőni mégsem lőttek rám.

Nagyon beharangozták a sebesülés dolgot: egyszer történt is velem olyan, hogy az ellenség nem agyonlőtt, hanem csak megsebesített – ekkor valóban a földön fetrengtem és jajgattam, azonban hiába hívtam segítséget (akik viszonylag messze voltak), hiszen az ellenség nem várta meg őket, hanem közelebb jött és a genfi egyezményt figyelmen kívül hagyva kivégeztek. Ami persze érthető, hiszen éppen azért szálltunk partra Csernoruszban, hogy megállítsuk a népirtást, ami szintén nem túl szép dolog. Amikor pedig én kezdtem el keresgélni a jajgató bajtársaimat, akkor nem akadtam rájuk, vagy mire megtaláltam őket, általában már elhaláloztak. Illetve kicsit idegesítő volt, hogy az oktató részben nem működött a sebesült biztonságba húzása: az animáció megvolt, csak éppen a sebesült az eredeti helyén maradt.

Azonban általában is igaz, hogy az ArmA 2 tutorialje idegesítő, pedig a próbaváltozatban azért legalább azt megcsinálhatták volna rendesen. Sokszor hiába tettem meg azt, amit a tutorial kért, nem léptünk tovább. Máskor pedig egyszerűen képtelenség volt teljesíteni a feladatot. Például, hogy jelöljek ki a térképen két egységet a bal egérgombot lenyomva tartva. Aki játszott már OFP/ArmA-val, az tudja, hogy ez a térkép mozgatása, és így nem lehet kijelölni egységet. Ezért kijelöltem hagyományos módon őket, amire azt írta a gép, hogy ügyes próbálkozás, de nem ezt kérte tőlem... Szerencsére a kampány küldetései elég sok segítséget tartalmaznak. Azonban amit ott sem magyaráznak el, arra tutorial sincs, mint például az UAV használatára.

A kampány során elég nagy szabadságunk van, egy csomó feladat közül választhatunk. Vannak persze fő küldetések, amelyeket nem hagyhatunk ki, de ezek sorrendje se kötött. Hasonlóan a régi ArmA-hoz itt is bejöhetnek új feladatok a küldetés közben, de ezek egy részére nyugodtan mondhatunk nemet. Eleve sok az interakció a játék során: néha választás elé állítanak, és egy-egy döntésünk kihat akár későbbi küldetésekre, történetre is. Például amikor a templomban titkos fegyverraktárra bukkanunk, és a pópa megkér, hogy ezt mégse jelentsük a feletteseinknek, akkor dönthetünk, hogy jelentjük vagy sem. Ám ez a fene nagy szabadság azért meg is feküdheti a gyomrunkat: még egy gyakorlott OFP/ArmA játékos is jól elveszhet a feladatok között az elején.

Említettem, hogy sokféle interakció van a környezetünkkel: beszélgethetünk a civilekkel vagy más katonákkal. Ennek van egy elég idegesítő része is, amely remélem, kikapcsolható lesz a véglegesben. Ha ugyanis közel érünk egy NPC-hez, akkor az ránk köszön (angolul vagy csernorusszul), és aztán beszélgethetünk velük, hogy milyen az idő, merre van a legközelebbi város stb. De ez nem küldetésfüggő, hanem ez mindig VAN. Ha az editorban leteszünk embereket és közel megyünk hozzájuk, akkor is ez történik. Mint gyakorlott küldetésszerkesztő, nagyon szeretném ezt majd kikapcsolni, mert így nem tudok olyan szituációt teremteni, hogy a civilek NE akarjanak beszélgetni a játékossal.

A fegyverekkel nem lesz gond, bár nem túl sokat volt szerencsém kipróbálni, de azok mind jól néztek ki, és ami a kezemben volt, jól szolgált. És hát vannak finomságok is, mint például az OFP-ből visszakerült, 60 lőszeres Bizon. Vagy a 100 lőszeres, egyes lövésre is képes MG36. A járműveknél örülök, hogy már alapból ennyiféle van – például a megszokott Shilka mellett a Tunguzka is belefért –, de sajnálom, hogy a BMP-k széles skálája mellé nem került be a Bradley. Bár ez érthető, ha tudjuk, hogy a játék amerikai oldala a Tengerészgyalogság. Így a LAV-25-öst használhatjuk Bradley szerepben. Ám a LAV csak nagyon nagy mázli esetén képes elpusztítani a BMP-t. Egyenlő feltételek mellett nincs esélye.

Általában igaz az, hogy a Bohemiás srácok nem szégyellnek tanulni a játékosaiktól, hiszen az ArmA 2 legtöbb újítása MOD-ként már létezett az OFP-hez vagy az ArmA-hoz. Ilyen a sebesültek biztonságba hurcolása vagy az UAV is. Rajongók által készített kampányokban eddig sem volt ritka az interakció és a döntéshelyzet. Ugyanígy egy külső MOD-ból (a CTI-ből) fejlődött ki – a már az ArmA 1-ben is megjelent – Warfare modul, melyben a játékos egy RTS-hez hasonlóan játszhat, azaz bázist építhet és a termelt egységeket küldheti harcba.

A Bohemia Interactive játékainak nagy rajongójaként örömmel próbáltam ki a fejlesztés befejezéséhez közelítő ArmA 2-t. Vannak benne dolgok, amelyek már mostani állapotukban is sokkal jobban tetszenek, mint az előző ArmA-ban, de azért még nem mentem le hídba a látottaktól, mert a tesztverzióban még sok minden kiforratlan volt. Összességében viszont kitettek magukért a fejlesztők, és ismét egy olyan játékot hoztak össze, mely várhatóan nagyot fog durranni a megjelenésekor. Hazánkban ráadásul magyar feliratos változatban lesz majd kapható. Mivel egy ilyen összetett játékról mindent nem lehet leírni (no és az ismertetőre is tartogatni kell még az információkból), cikkemet azzal zárnám, hogy várom olvasóink hozzászólásait a fórumban: ha valami konkrét kérdés merülne fel az ArmA 2-vel kapcsolatosan, szívesen kipróbálom a tesztverzióban (például az már kiderült, hogy egy Skodát nem lehet bombával földkörüli pályára állítani, mint az előző ArmA esetén).

Minimum 9-es Flash Player szükséges!

Mj.: A játékból készült képek nagy részét a fejlesztők kérésére eltávolítottuk oldalunkról.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

További képek

  • ArmA 2
  • ArmA 2
  • ArmA 2
  • ArmA 2
  • ArmA 2
  • ArmA 2
  • ArmA 2
  • ArmA 2
  • ArmA 2
  • ArmA 2
  • ArmA 2
  • ArmA 2

ArmA 2

Platform:

Fejlesztő: Bohemia Interactive Studio

Kiadó: 505 Games

Forgalmazó: seven m

Megjelenés:
2009. június 19. PC
n/a: X360

Minimális rendszerigény: Pentium 4 3 GHz/Athlon 3200+ vagy kétmagos, 2 GHz-es processzor, 1 GB RAM, GeForce 7800/Radeon 1800 vagy jobb videokártya 256 MB memóriával és Shader Model 3 támogatással, DVD-ROM, 10 GB HDD

Ajánlott konfiguráció: Négy- vagy kétmagos processzor, 2 GB RAM, GeForce 8800 GT/Radeon 4850 vagy jobb videokártya 512 MB memóriával

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

konrad
konrad [13085]
Arma1 alatt nem futtatható!?:-D;-) Ahhh, nagyon megindult a nyálelválasztásom...
Lacko
Lacko [11509]
A cikkhez még annyit hadd tegyek hozzá: sajnálom, hogy nem próbálhatom ki rendesen a járműveket, de gyalogosan is annyira hihetetlenül lenyűgöző a játék, hogy nehéz szavakat találni rá. Hétvégén összekalapáltam magamnak egy egyszerű küldit. Tengerészgyalogos felderítő raj tagjaként kell elfoglalnunk egymás után három falvat. Az elsőnél még egy mesterlövész team is segít nekünk, illetve egy kicsit butácska AA7V, ami legalább arra jó, hogyha őt lövik, akkor visszalő.

Hát a táj, a falu, az ellenségek, a barátok, mind-mind iszonyat jól néznek ki és nagyon hangulatos az egész harc. Ráadásul megpakoltam állatokkal és civilekkel is, meg mini ellen-ellenlökésekkel az ellenség részirűl. Egy óra játékidő csak, de az állati kellemes, mert van benne minden. Ráadásul tapasztalt küldetés készítőként tudom, hogyan kell script nélkül olyan pályát csinálni, hogy még nekem is meglepetés legyen, hogy mi történik. Meg hát kétszer sosem történik ugyan az. Állat jól telt a játékidő. Jó játék lesz ez, higgyétek el. Kár, hogy nem tehetem ki a videót, amit csináltam róla...
4rc28
4rc28 [649]
Nem tudom mi a bajotok a nyögésekkel:-D
Egyébként, honnan tudjátok, hogy egy sebesült katona, hogy nyögne a valóságban, olyan sűrűn láttatok, hallottatok haldokló katonákat.
Lacko
Lacko [11509]
Azt hiszem, hogy a magokban azt fogja kihasználni, hogy az egyiken megy a grafika és a másikon meg az AI.
Korábban ez nem volt így szétválasztva és ha sok AI volt benn (több, mint 2-300), akkor az megérződött a grafikán is.
cygary
cygary [2745]
Kösz szépen. Nos csak remélni tudom hogy a grafikán optimalizálnak még, és hogy tényleg kihasználja a Quad procikat a játék. Intel Q6600, 4 GB Ram, szóval inkább a Videókártyám miatt aggódok, ami csak egy S-el jobb a tiednél :-P
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (83 db)